Hrek : Maszturbci: vrtolulsos tvhitek |
Maszturbci: vrtolulsos tvhitek
2007.09.20. 19:20
Gyomorpanaszok, tvgytalansg, farkastvgy, rekedtsg, totlis impotencia, szakadatlan mereveds, dhngrohamok, kros bambasg, elhlyls, epilepszia, bnuls – nhny tnet, amelyek az egykori kzhiedelem szerint az „nfertzt” fenyegettk. A serdl gyerekek ijesztgetsbe mg az is belefrt, hogy a szemlcskrt s a pattansokrt is a maszturbcit tettk felelss. Mindent elkvettek az onnia tiltsrt, kevs sikerrel.
Az onnia kvetkezmnyeirt mindenki magra vessen, ne prbljon annak kvetkezmnyeivel orvoshoz fordulni, az orvos dolga ugyanis az, hogy a „tisztessges” okokbl megbetegedett embereket krlja, nem pedig az nfertzket – rja a svjci S. A. D. Tissot 1760-ban publiklt, majd szmtalanszor jranyomott, s nzeteivel mg a XX. szzadi kzgondolkodsban is nyomot hagyott „ismeretterjeszt” knyvben. Az onanizmusrl, avagy rtekezs a maszturbci okozta betegsgekrl c. trakttus nem volt minden elzmny nlkli, de „az nfertzst” csak meglepen ksn, a XVIII. szzad elejn kezdtk el tiltani, s morlis – igaz, egyre ertlenebb – tabuk azta is vezik a „magnyos bnt”.
A klasszikus antikvits a mai szemmel nzve is meglepen engedkenyen viszonyult az nkielgtshez. A hetrk pldul kezkkel s oliszboszokkal (mfalloszokkal) izgattk nemi szervket, egyben az ket csodl klienseik fantzijt. Az kori Hellszban inkbb derltsg vette krl az nkielgtst, bizonyos letkor felett mr snassznak szmtott, hogy valakinek nincs hetrja vagy fiszeretje. („Magad, uram, ha szolgd nincs.”) Diogensz, aki gyakran knnytett magn nkezvel, megvetette a nemisget (igaz sem erklcsi, hanem praktikus okokbl, miszerint a szex elveszi az ert ms, fontosabb dolgoktl), semmi kivetnivalt nem tallt a maszturbciban. Ahogy a rmaiak sem. Buda Bla egy az Orvosi Hetilapban (1976/35.) megjelent rsa szerint a masturbari ige s a masturbator fnv is nluk, pontosabban Martialisnl jelenik meg elszr.
Az nkielgts lersra szmos szt hasznlnak. Az orvosiak mellett a vlasztkosabb kznyelv rgebben klnbsget tett a nk s a frfiak nkielgtse kztt: ezek szerint a nk „maszturblnak”, a frfiak „onanizlnak”. Az argban ismeretes a „maghoz nyl”, „marok marcshoz fordul”, „kirzza”, „kiveri”, „rittyz”, „rejszol”, „matyizik”, „emmhoz fordul”, „rrnt”, „megbassza magt”. Ezek a frfiak tevkenysgt rjk le, a nkre alig van sajtos kifejezs, a legelteredtebb kzttk a „simogatja magt”. | A szexualitst Szent goston nyomn az eredend bnnel azonost kzpkor is meglepen kevs figyelmet fordt az nkielgtk megrendszablyozsra. Mikzben a vilgi s az egyhzi hatalom a hagyomnyos szexulis viselkedsre s vlogatott perverzik tiltsra rszletes szablyokat dolgozott ki, alig emlkeztek meg az nkielgtsrl. Azrt van egy-kt ellenplda is. Thomas W. Laqueur a magnyos szexrl rott monogrfijban idz pldul egy VI. szzadi penitencit: „ha egy presbiter kpzelete miatt ondt raszt, egy htig bjtljn; ha ugyanezt teszi keze rintse miatt, hrom htig bjtljn”. Ehhez kpest a mainzi Johann von Wesel pap s orvos azt ajnlja szerzetestrsainak, hogy idnknt nkielgtssel vezessk le „szexulis nedveiket”, csak arra gyeljenek, hogy kjrzsk ne keletkezzk.
A maszturbcit s a maszturblkat meglep mdon nem a kzpkor s nem a tradicionalistk, hanem az jkor s a felvilgosods blyegezte meg. Ennek, vagyis az „j prdria” jelensgnek tbb okt is felsoroljk a szexualits trtnetnek kutati. Hornyi Ildik s Magyar Lszl Andrs, a Semmelweis Orvostrtneti Mzeum, Knyvtr s Levltr kutati tanulmnyukban (Vilgossg, 1998/7) hrmat neveznek meg ezek kzl: a reformci s az ellenreformci egymsra licitlst, a szifilisz megjelenst, illetve a polgri csald jogintzmnynek a megszilrdulst. Laqueur viszont azt tekinti a legfontosabbnak, hogy mg korbban a kzgondolkods valjban nem klnbzette meg a nemeket (va is dm oldalbordjbl teremtdtt, a n teht „tkletlen frfi”), addig az jkorban mr a „ktnemsg” vlik uralkod eszmv, s a gyereknemzsnek – amit elssorban a ni szexualits egyetlen erklcss cljaknt s indtkaknt ismernek el – mr nem felttele a ni orgazmus. A Berkeley professzora a feminista tudomnyok mvelivel s a nagyhats francia szociolgussal, Michel Foucault-val egyetrt abban, hogy az jkori llam uralma al kvnta vonni az emberi „testet”. A freudista kultrszociolgia is, kivlt Norbert Elias az sztntevkenysgek elfojtsaknt rtelmezte a civilizcis folyamatot, amelyben forradalmi vltozst hoztak az jkor abszolutista llamai, amelyeknek nagy szksgk volt nagyszm engedelmes hadra s munkra foghat llampolgrra.
Onn magzatjai
Maga az onnia sz is a korszak termke. Kt szerz verseng az elssgrt. Laqueur John Marten klerikusnak adja oda a plmt, aki 1712-ben jelentette meg rtekezst a „fertelmes” onnirl s annak „rettegett” kvetkezmnyeirl. m mr ezeltt kt vvel, szinte ksrtetiesen hasonl cmmel kelt ki a maszturbls ellen Londonban egy orvos, Bekker. Maga a sz tulajdonkppen helytelenl szrmaztatdik a Biblibl (de persze nem ez az egyetlen tveszme az nkielgts krl). Mzes els knyve emlkezik meg Onnrl, aki megszegve a trvnyt, elhalt fivre zvegyt nem ejti teherbe, hanem hvelye helyett a „fldre szrja” magjt. Onnt az risten teht nem azrt bntette halllal, mert nkielgtett, hanem mert coitus interruptust (megszaktott kzslst) kvetett el.
Klnsen rdekes, hogy a felvilgosods ms krdsekben annyira szabadszellem hvei mily dhdten tmadjk az nkielgtst racionlisnak tetsz rveikkel. Br tbbnyire „mindkt nembeliek nfertzst” krhoztatjk, leginkbb a fikat fltik, a lnyokrl csak ritkbban emlkeznek meg. Ennek persze gyakorlati okai is lehettek, hiszen mg a felmrsek tansga szerint a tizenves fik majd’ mindegyike maszturbl, a lnyoknak „csak” a tbbsge. A msik ok: az rkt anyagot, a magot csak a frfi kpes a fldre vetni, s ezzel az r haragjt magra vonni.
A felvilgosods korban persze mr elssorban nem vallserklcsi megfontolsokkal sokkoltk a fiatalokat, sokkal inkbb orvosi, lettani rvekkel bombztk ket s neveliket. A maszturbci test- s llekrombol hatst, trsadalomellenes vagy trsadalmat „elkorcsost” gyakorlatt a szexulis szabadsg s a szabad szerelem hvei is gyakran krhoztattk – egszen a mlt szzadig. Fst Miln pldul, mikzben a bordlyba jrsra buzdtja a serdlket, hevesen kikel az nkielgts ellen. Az egyik legtovbb l tveszme az, hogy az „nfertzs” elsorvasztja a gerincvelt, s noha mr a XX. szzadban mindenki tudta, hogy ez nem igaz, mgis szmos pedaggiai s felvilgost knyv fenyegette ezzel a maszturblkat – mondta el a hvg.hu-nak Magyar Lszl Andrs, az orvostrtneti levltr igazgathelyettese. Magyarorszgon ezek kzl a legismertebb Tth Tihamr pspk, kt vilghbor kztti katolikus kurzusr A tiszta frfisg c. munkja 1924-bl. De sokig virult az a nzet is, miszerint a „mrtktelensg” okozza a szemlcsket s pattansokat is, st, szrss vltoztatja a tenyeret.
Egy kzzel olvasnak
Freud fellpsig csak elvtve voltak olyanok, akik a nyilvnossg eltt is megrten viszonyultak az nkielgtshez. gy annak mvszi megjelentse elbb libertinus, ksbb a pornogrf irodalomba szmzetett, s nemi eltvelyedsnek minslt, ezzel egytt szmos rzkletes brzolsval tallkozhatunk. A libertinusok megjelense gyakorlatilag egybeesik a regny elterjedsvel, amely legalbb annyira megrzta a korszak kzvlemnyt, mint a mait az internetes pornogrfia. Franciaorszgban a janzenistk s a jezsuitk a XVIII. szzad elejn elrik, hogy egy vtizedre betiltsk az effle „erklcstelen” mveket. Rousseau, aki sajt maszturblsairl is megemlkezik a Vallomsok c. mvben, gy jellemzi a libertinus regnyeket, mint amelyeket „csak egy kzzel olvasnak”.
Freud viszont sztnsnek tekintette az rmszerzsnek ezt a vltozatt, amely a szexulis fejlds korai szakaszban termszetesnek tekinthet, s amelynek tiltsa s bntetse bntudatot s szgyent vlt ki, gy szexulis zavar forrsa lehet. J ideig azonban Freud sem tekintette felntt korban „normlisnak” az nkielgtst. Ilyen rtelemben is „genercis jelensgknt” szmolt az onnival, mikppen a XVIII. szzadban Casanova, aki egy murni lgyottjn szeretje jttnek azrt is rvendezik oly nagyon, „mert klnben knytelen lettem volna kisiskols mdra magomhoz nylni” (fordtotta: Kovcs Ilona). Szexulis kutatsok azonban igazoltk, hogy br a frfiaknl a maszturbcik szma s gyakorisga a kor elrehaladtval cskken, de nem szksgszeren tnik el. A nknl pedig nincs ennyire szoros sszefggs a kor s az onnia gyakorisga kztt.
Az erklcscsszk s az orvosok elssorban ppen a serdlket tmadtk bszen. A fszeres telek tiltsa, a hideg vizes frd, a kemny gy vagy a sok mozgs az enyhbb megelz eszkzk kz tartozott. A kezeket a paplan fl! magatartsi parancst is persze ki lehetett jtszani, de „makacs esetekben” a gyerekek keznek lektst, st sebszeti beavatkozsokat is javasoltak. A XVIII. s XIX. szzadban tbb orvos is ajnlotta, hogy a fik elbrt elrehzva, abba t segtsgvel drtkarikt helyezzenek. A lnyoknl pedig a csikl s a kisajkak sebszeti csonktst is elfogadhatnak tartottk, Buda Bla ismertet pldul egy ilyen franciaorszgi esetet az 1930-as vekbl.
A legtovbb a klnfle ernyvek voltak divatban. A skost kifejlesztje, Vasel doktor pldul 1786-ban szerkesztett olyan „elms hevederrendszert”, amely megakadlyozta, hogy a gyerek jszaka maghoz nyljon. Varga Benedek, az orvostrtneti mzeum igazgathelyettese szerint maga az ernyv is „jkori ideolgiai konstrukci”, nem a kzpkorban keletkezett, hanem az jkor hajnaln, s nem a hzastrsi hsg megrzsre szolglt, hanem felteheten az itliai nk vettk fel idlegesen a rossz kzbiztonsg miatt, amikor elhagytk hzukat, vagy ostrom alatt volt vrosuk. Emellett prostitultak hasznlhattk, akik csak a szolgltatsuk rnak lerovsa utn nyitottk ki az ernyvet a kliensnek. A nagy eurpai mzeumokban „eredetiknt” rztt „kzpkori ernyvek” mindegyikrl az utbbi idben derlt ki, hogy jkori hamistvny. Az ernyveket leginkbb a XIX. szzadban alkalmaztak, fleg a maszturbci megelzsre, klnfle vltozatait a nagy magazinokban hirdettk a mellnveszt labdacsokkal vagy a bajuszktkkel egy lapon. Napjainkban az ernyv a szado-mazo szubkultrban li renesznszt. De persze ez mr egy msik trtnet.
A hatvanas vek szexulis forradalma ta a modern nyugati trsadalmak egyre inkbb tolerljk az nkielgtst, s paradox mdon – a promiszkuits alternatvjaknt – a szexulis ellenforradalom is erstette az elfogadst. Olyannyira, hogy Dl-Afrikban pldul llami program szlogenjv vlt a Maszturblj, ne erszakolj! jelmondata.
Zdori Zsolt
|